انتقاد کارشناسان از اعلام آمار اشتغال‌زایی یک میلیونی طی 6 ماه، باز هم با اظهارات عجیب و بعضا توجیه آمیز مسئولان همراه شد، اما کماکان مسئولین از ارائه اسناد مربوط به ایجاد این تعداد شغل خودداری می‌کند.

جمعیت

این آمار در حالی اعلام شده است که به گفته دست‌اندرکاران هیچگونه آماری از تعداد بیکار شدگان طی این مدت وجود ندارد. از طرفی به اعتقاد فعالان بازار و نمایندگان مجلس، کاهش ظرفیت بسیاری از واحدهای تولیدی تردیدها را در مورد صحت آمار اعلام شده به‌شدت افزایش داده است.

با وجود این، وزیر کار در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که برخی بیکاران حال کار کردن ندارند و به این ترتیب بخشی از مشکل بیکاری را به گردن خود افراد بیکار انداخته است. پیش از این برخی مقامات دولتی، منظور از ایجاد اشتغال را ایجاد فرصت‌های شغلی عنوان کرده بودند.

ایجاد 126 هزار شغل در تهران

معاون استاندار تهران درباره میزان اشتغال‌زایی در پایتخت با اشاره به اینکه سهم این استان از برنامه یکساله دولت، ایجاد 363 هزار شغل است، گفت: در 6ماه نخست سال‌جاری تعداد 126 هزار شغل در تهران ایجاد شده است. نعمت‌الله ترکی در پاسخ به این سؤال که در همین مدت چند نفر در تهران بیکار شده اند، به خبرنگار ما گفت: آماری در این ارتباط در استانداری تهران وجود ندارد.

فرق حقیقت با واقعیت

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به خبرنگار ما گفت: به فرض که آمار اشتغال‌زایی اعلام شده از سوی دولت را براساس فرمول‌ها واقعی بدانیم اما حقیقت بسیار متفاوت با این آمار است. عباسعلی نورا با بیان اینکه هیچ مستندی دال بر ایجاد یک میلیون شغل در نیمه نخست سال‌جاری وجود ندارد، تصریح کرد:

ممکن است دولت مدعی باشد که براساس تعریف «یک ساعت کار در هفته» به این عدد رسیده باشد اما نمی‌توان پذیرفت که این تعداد شغل از شرایط پایداری و مولد بودن برخوردار است و همچنین به‌نظر نمی‌رسد که درآمد کافی برای خانوار به همراه داشته باشد.

کد خبر 147559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز